Du ger mig en kamp.

Två sjuksköterskor, en på varje sida. De tar på mig, tar fram nålar, kollar mitt blodtryck och tar mitt blodsocker. En doktor, han ställer alla frågor. Har du ont?, hur känner du dig?, har du haft feber?, har du hosta?, vad åt du senast?. Försöker koncentrera mig för att hänga med i engelskan medan sjuksköterskan ber mig att knyta min hand. Folk kommer, och går. Jag får berätta igen, och igen.Alla står helt chockade när jag berättar i vilka höga värden jag lever i med mitt blodsocker. Jag får göra tester på tester. 32, 25, 20. Det är värden jag haft de senaste dagarna.
 
I söndags kände jag hur slut min kropp var. Jag skulle kolla på film. Med en sluten röst fick jag be Vinnie att väcka mig om en timme. Han undrade varför? Ska du somna? Du somnar ju aldrig, vi skulle ju kolla film. Jag ville inte berätta, men jag var tvungen. Jag kände hur kroppen inte ville mer Att den var någon annan stanns. Jag sa: Vinnie mitt blodsocker är högt, jag måste hålla koll på det. Jag kan hamna i koma annars. Med skräckslagen blick lovade han att väcka mig. Det vart en lång natt. En långt natt som det varit den senste tiden. Vaknar upp helt uttorkad, kissnödig, ont i hela kroppen.
 
Igår morse vaknade jag upp och låg på 25. När jag skulle äta lunch och låg lågt istället vart jag glad. Men den glädjen försvann. På kvällen var jag uppe i 20 igen. 20.. Jag ska inte ligga på över 8. Mina organ går sönder. Min syn försämras, mina fötter försämras. Min diabetes gör vad den vill med mig. Den kan ta mitt liv om den så vill. Jag gick ut till min host mum. Frågade om hon kände någon sjuksköterska. När jag berättade vad som var fel så fick jag prata med hennes vän. Hon sa: du åker in, nu direkt, till akuten.
 
Jag åkte in. Där var jag i 5 timmar. Ingen visste något. Inga prover visade något. Alla var förbryllade. Läkaren erkände att jag nog visste bättre en honom om sjukdomen, att jag nog skulle kunna fixa det bättre själv. Vad skulle jag säga? Jo men tack, kan du betala min räkning på 5000 som ni ger mig. För vad? Ingenting.
Nu sitter jag här istället och har ont i halsen. Både jag och min host mum vart sjuka efter att ha varit på sjukhuset igår. Jag giorde ett försök. Men jag får kämpa själv, gå min egen väg, som alltid.
 
Jag vill inte ha något medidande. Jag vill inte höra "åh stackars dig"
Jag vill att folk ska sluta ha fördomar. Jag vill att folk ska sluta tro att all hjälp finns, att det går ju att leva med. Många dör i diabetes. Men vi hör aldrig om det. Det ända vi hör om är att folk blir mer ohälsosama och får diabates. Jag var fyra år. Jag levde ett barns liv. Ingen pratar om de stora skillanderna mellan typ 1 och 2.
Jag vill att folk ska stödja forskningen, precis som folk gör med cancer och hjärtsjuka.
Jag måste ha koll jämt, planera, tänka. Jag ber om att folk ska lyssna på mig. När jag säger: Jag behöver äta. Snälla kom inte med vi kan äta om en timme. Bjud inte in mig till middagar och säg: Jag vet inte när vi ska äta. Minuter är livsviktiga för mig. Väntar jag en timme med att äta kan jag falla medvetslös, eller jag kan stiga i mitt blodsocker för att jag tar insulinet försent. Jag ber er. För jag är alltid så osjälvisk. Jag säger alltid att det är okej,. men det är inte okej. Min diabetes ska inte döda mig, jag ska döda diabetsen. Tack.
 
 

Kommentarer
Postat av: purposes.blogg.se

Detta var ett starkt inlägg speciellt det i slutet. Det finns så många sjukdomar som inte alls får lika mkr uppmärksamhet - inte för att folk inte dör av dem - utan just för att det inte pratas om det. Folk vet så lite om det.

Det är synd, man skulle önska att det var mer jämt fördelat mellan forskningspengarna. Men nae ... :/

2015-05-21 @ 18:30:17
URL: http://purposes.blogg.se/
Postat av: purposes.blogg.se

Att säga "hoppas det blir bättre" känns inte direkt som ngt som passar in, så jag säger inte det. Men hoppas att det känns bättre iaf.<3

Svar: Tack fina du :) <3
kristin samuelsson

2015-05-21 @ 18:31:10
URL: http://purposes.blogg.se/
Postat av: Sara Ekman

Min kusin har diabetes, vet att det är sjukt jobbigt ibland :/

2015-05-21 @ 18:38:07
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

Starkt inlägg!

2015-05-22 @ 11:03:22
URL: http://evahle.se
Postat av: Vivi

Okej ...tycker synd om dig i vilket fall, för det är jobbigt att besöka sjukhus när man är utomlands, det är alltid med en liten klump i magen då de ofta har andra rutiner än vi ...
Däremot är det ett superbra inlägg för att informera om diabetes och skillnaderna!! Jag vet själv inte mycke tom det, men mycket mer nu när jag följer dig blogg <3
Kramar

2015-05-23 @ 14:09:17
URL: http://www.missvivis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0