Den där pojken.

Nu ska jag berätta om min brorsson Leo. Leo är en liten pojke på snart 8år. Leo är jätte duktig på många saker. Särskilt på att bygga med saker. Han har också en sån härlig fantasi, och syn på saker. Han är pojken som får många att skratta. Leo värmer mitt hjärta ofta. Han är väldigt omtänksam, och kärleksfull. Man skulle kunna beskriva Leo som en studsboll. Han är supersnabb, och är över allt. Många skulle också beskriva honom som en Emil. För Leo hamnar ofta i kläm. Det är aldrig riktigt meningen. Men med en pojke med så mycket energi är det svårt att sitta still i skolan, att leka lugnt och stillsamt, och inte bli arg när syster retas. Leo har nyligen blivit diagnoserad med att ha adhd och en sväng av autism. Jag själv som jobbat med barn med dessa diagnoser,vet att det är svårt för dem i skolan. Det är inte svårt för att de inte kan. För de kan, åh Leo kan med. Men! Skolorna har oftast inte resurser för barn som behöver lite extra hjälp. För de kan klara allt i skolan, bara de får lite extra hjälp. De behöver inte ett rum fullt med 20 andra barn där man ofta får vänta länge på hjälp, och ljudnivån är hög. För kaos har de redan i sitt huvud. När något går fel så behöver de inte höra våra arga röster, och se våra besvikna minner. Besvikna är de redan på sig själva för att de blev fel nu igen. Det är väl inte alltid så lätt att hålla koll på två armar, två ben, allas röster, och sina egna känslor. Vad dessa barn behöver är att få ett litet lugn. Att de kan få arbete i en tystare miljö, få pauser så de kan springa av sig när de kliar för mycket i kroppen. Ett uppmuntrande för alla framsteg de gör, och så mycket kärlek. Det finns så många framgångsrika personer som lyckats i idrott, musik, vetenskap, författare, företagare, har jobb, ett eget hem och liv. Trots deras diagnoser och att de flesta suckade över dem, så lovar jag dig att dessa personer är mer framgångsrik idag en vad du som suckar någonsin kommer bli. Dessa personer möter utmaningar varje dag. Leo är smart, kärleksfull, rolig, snabb, smidig, en byggmästare och så mycket mer. Han kommer möta många hinder, men jag och hans familj kommer gå med han och tillsammans klättrar vi över dessa hinder. Det är aldrig någonsin något fel på dessa barn. Det är du som suckar som det är fel på, och det är skolan med deras låga resurser det är fel på. Så idag vill jag höja alla personer med diagnoser. Ni är hjältar, ni är mina idoler. 
 
Så stolt över honom♥
 

Kommentarer
Postat av: ♀ P E A C E R E V ♀

Jag är mitt i en adhd- och autism utredning, och jo skolan kan vara svår speciellt när det gäller koncentrationen. Men det är inte omöjligt, så länge man får hjälp. Jag fick ingen hjälp, men det var nog för att det inte varit grovt utåt, ingen märkte ngt. Man kan klara sig även om man inte får rätt hjälp, men man klarar sig bättre då man får en anpassa omgivningen som gör att även man sj kan blomma på sitt sätt

2015-07-02 @ 20:32:35
URL: http://peacerev.com
Postat av: ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

Vilket fint inlägg!

2015-07-03 @ 00:35:46
URL: http://evahle.se
Postat av: Erica

Väldigt fint skrivet om honom! Har aldrig jobbat med barn med sådana diagnoser och känner inte någon som har det heller, men kan verkligen tänka mig att det är i skolan felet ligget och inte hos barnet. Det är ju typ som när någon har dyslexi och behöver extra hjälp pga det, då blir det ju hos skolan felet ligger om barnet inte får den hjälpen.

Svar: Tack :)) Precis är så tyvärr
kristin samuelsson

2015-07-03 @ 14:53:35
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Life of Johanna

Låter som en härlig kille! :)

2015-07-05 @ 13:54:53
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Vivi

Vilken fantastiskt inlägg, du är så otroligt bra på att sätta ord på saker Chris! Hoppas vi snart kan få politiker att förstå hur viktig skolan är för ALLA barn! <3 Kramar

Svar: Men tack så mkt! Det hoppas jag med! Kram
kristin samuelsson

2015-07-13 @ 16:00:37
URL: http://www.missvivis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0