Blodsocker.

Får ofta frågor om min diabets om hur folk kan upptäcka om jag börjar må dåligt och om vad folk i min närhet kan göra om jag tex. blir medvetslös.  Så med hjälp av lite fakta på ska jag försöka besvara lite av era frågor. Kommer utgå ifrån mig själv. Glöm aldrig att diabetes är en individuell sjukdom och ALLA regerar olika.
 
Kan stress öka blodsockret?
Ja, stress okar olika hormoner som i sin tur ökar blodsockervärdena. När jag jobbade i hemtjänsten 2011 vart jag rätt dålig för jag stressade så mycket och hade höga blodsockervärden varje dag. Mår man dåligt fysiskt så som sjuk eller även mår dåligt psyksikt påverkar det med och ofta blir högt.
 
Hur märker man av man har högt eller lågt blodsocker?
Högt blodsocker är svårare att känna av än lågt. Det finns vissa symptom som jag brukar känna av vid högt blodsocker, trötthet, törst, lätt irreterad, huvudvärk, ont i kroppen och ökande urinmängder. Vid lågt blodsocker kan jag känna av sötsug, darrningar, blekhet, koncentrationssvårigheter och trötthet. Om blodsockret blir ännu lägre kan det tillkomma kallsvettningar, beteendeförändringar och till och med medvetslöshet och kramper. Då jag blivit så låg att jag inte har någon kontroll själv kan jag bli rätt arg, brukar bara vilja sova och inte äta. Kastade en macka på min fröken en gång. Jag minns ALDRIG. Vad som skett när jag varit så här pass låg.
 
Vad ska DU göra om jag blir medvetslös?
Är jag så pass borta att jag inte är kontaktbar så ska ni ta glukos ( sirap ) och lägga in det i min överläpp. Ser ni att jag börjar bli skakig, kallsvettig och så kan ni gärna kolla min blodsocker och ligger det under 2. Så ge mig druvsocker, eller något sött. Har jag blivit medvetslös är det extra vikigt att jag får i mig en bannan, smörgås med ost och ett glas mjölk när jag är kontaktbar igen. Blir aldrig rädda om jag höjer rösten åt er eller säger något elakt. Jag förstår inte vad jag gör och ge inte upp, tryck i mig mackan bara fast jag vägrar!
 
 
Hur ska du ligga i dina världen för att må bra?
 För en bara två år sen kunde jag gå ner till 1-2 innan jag märkte att jag låg lågt, vilket för många är det då man nästan är medvetslös, ialf vid 1. Nu kan jag känna av redan vid 3 -4  att jag behöver äta. Men ja jag tror jag brukar må bäst när jag lägger på 5-7. Man ska väl inte ligga över 8 det är då det börjar bli på gränsen till högt.
 
Hur högt har du legat som mest?
 Jag vet inte riktigt.. När jag var i spanien fick jag ju dropp och grejer i tre timmar för jag låg så pass högt att jag hade kunnat hamna i koma. Men de mätter ju på annat sätt där så fattade aldrig riktigt.. Men 33 har jag legat på två gånger annars och det rätt farligt kan man säga. Jag vart blå om fingrarna då och hade sån kramp.
 
Om jag ska iväg med dig på en resa eller utflykt bör jag ha med mig något då?
 Jag brukar ju ha med mina insulin grejor och blodsocker mättare om jag ska vara borta mer en ett dygn. Insulin har jag alltid med mig och druvsocker med oftast. I skolan har jag lämnat druvsocker och glukos till lärarna som de har på sitt rum och när vi var på vinerfjäll med skolan visade jag för de jag bodde med vart jag hade druvsocker. Så ja det är bra om du ialf vet vart jag har mina grejor och kanske att du själv har ett druvsocker paket på dig om vi ska ut någon stanns där vi inte kan få tag i mat direkt eller så.
 

Kommentarer
Postat av: B R O W N S U G A R

Bra info =)

2013-03-18 @ 21:24:30
URL: http://www.brownsugar.blogg.se
Postat av: Liene

sv: Ja men det överensstämmer med Bibeln, bokstavligen, och det är endast några tecken på att Jesus kommer snart. Gud sa att i sista tiderna skulle söner och döttrar profetera och människor se drömmar och visioner. Ja, det är det som händer när man kollar på youtube... små barn, även vid 5 års åldern pratar saker som rakt ur bibeln och en del utan att ens känna till Bibeln, för vilket litet barn pratar om att människor måste sluta synda, att Jesus vill ha relation med dig och att han kommer snart för att ta sitt folk, de som lever ett heligt liv om de inte är fyllda med heliga anden?
När jag var liten var jag inte så :O men jag vet att barn är mer mottagliga för det övernaturliga och Gud. Just för att de tar himmelriket som barn då de är barn, utan att kritisera, utan att tveka, med nyfikenhet och förväntningar.

Verkar jobbigt vännen <3

2013-03-19 @ 17:03:16
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Vivi

Riktigt bra och informativt inlägg !!!

2013-03-19 @ 19:49:31
URL: http://www.missvivis.se
Postat av: Annika

Superviktigt inlägg! Tokbra gjort!

2013-03-19 @ 19:50:34
URL: http://bringblingtoeverything.com
Postat av: Julclaude - Nudity is not a crime!

Bra information ;)

2013-03-20 @ 23:43:42
URL: http://vanissajulclaude.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0