Hiv/Aids

Idag hade vi en föreläsning om hiv/aids från klockan 8:15 -14:30 men med raster i mellan. Men vet ni? Det är den bästa föreläsningen jag har hört och varit på, de gjorde det på ett så bra sätt. Vi började med att leka fruktsallad, hahaha! Bara för att vakna till sen fick vi lyssna, diskutera, se film, prata om våra egna åsikter och ha övningar! Helt enkelt det gjorde det på ett så sjukt bra sätt! Så nu tänkte jag dela med mig lite av det jag lärt mig under dagen...

I hela världen är 48 miljoner smittade av hiv/aids. 5000 av dem lever i Sverige. Hiv är ett virus som sätter sig i kroppen och är något som man har resten av sitt liv. Det smittar genom oskyddad sex, blod ifal om man har ett öppet sår, genom att ha samma kanyler, många knarkare får det för att de använder samma spruta också födelsen, om mamman är smittad är det inte ovanligt att barnet födds med det. Man kan bli smittad av saliv, säger många. Men vet ni? Det krävs 6 liter saliv för att man ska kunna få smittan. Det finns medecin som man får för att kroppen ska kunna orka stå emot viruset. Vissa lever länge och vissa dör inte alls i förtid på grund av medecinen.  Det bästa sättet för att inte bli smittad är att använda kondom! Vi såg en film där det var fyra olika kvinnor. En var svensk hon hade fått den av sin mamma och har levet med det hela livet men dock dog båda hennes föräldrar av sjukdomen när hon var 15. En annan kvinna från afrika fick det av sin man då han var otrogen och gick till prostitiuerade, vanligt att de har de som sagt. En annan från Indonisen hade delat sprutor med andra då hon var knarkare.  Sen den sista från Libanon som hade blivit våldtagen. Så bara för att man fått sjukdomen så betyder det inte att det är för att man varit lösaktig!

Jag vet inte riktigt mer vad jag ska skriva. Finns massor mer att berätta, men hoppas att ni har lärt er något :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0